[to the English version]

Iedereen moet kunnen meedoen, ook online
Over de achtergrond van de nieuwe toegankelijkheids­verplichting

Voor veel overheden in Europa markeerde de datum 23 september 2020 de inwerking­treding van een wettelijke toegankelijkheids­verplichting. En het einde van een traject voor overheidsinstanties om de toegankelijkheid van de website te verbeteren en daarover een toegankelijkheids­verklaring op te stellen en te publiceren.

Maar de datum markeert óók het begin van een nieuwe kijk op digitale toegankelijkheid. Voor 23 september leek het zo simpel: er was een norm voor toegankelijkheid en de verplichting was om aan die norm te voldoen. Hoe ingewikkeld kan dat zijn?

Simpel blijkt simplistisch

In werkelijkheid bleek het toepassen van de norm behoorlijk tegen te vallen. En teleurstellend. Want om conformiteit te claimen vereist de toegankelijkheidsnorm dat volledig aan alle eisen moet zijn voldaan. Veel overheidsinstanties hadden daar moeite mee, in Nederland en in andere landen [1]. Met als gevolg dat websites die aan bijna alle eisen voldeden als 'voldoet niet' moesten worden gelabeld. Maar daar bleef het niet bij. In Nederland werden websites met dit label in de media vaak afgedaan als 'ontoegankelijk'. Dat is onverdiend. Want zelfs als het niet 100% is, kan het toegankelijkheids­niveau van een website hoog genoeg zijn om probleemloos door de meeste personen met een handicap te worden gebruikt. Maar - en dat is heel belangrijk - nog niet voor alle gebruikers, want de toegankelijkheid is pas gegarandeerd is als aan alle eisen volledig is voldaan.

Door de zwart-wit benadering werden veel toegankelijkheids­verbeteringen niet opgemerkt. Dat werkte bepaald niet stimulerend. Het gevolg: demotivatie en de overtuiging dat het voldoen aan de toegankelijkheids­norm in de praktijk een onhaalbaar doel is. Of maar helemaal stoppen met toegankelijkheid, want het was immers toch nooit goed genoeg.

Ook voor beleids­makers bleek de verplichting om de norm toe te passen een probleem op te leveren: tegenvallende beleids­doorwerking. Het aantal aantoonbaar toegankelijke websites dat kon worden gerapporteerd bleef ver achter bij de verwachting. En dat terwijl het ging om een heel relevant maatschappelijk doel: íedereen moet kunnen meedoen, ook in de digitale wereld.

Van zwart-wit naar een gedetailleerder - en kleurrijker - beeld

Aan de zwart-wit benadering is op 23 september 2020 officieel een eind gekomen, al had nog niet iedereen dat door [2]. Met de inwerking­treding van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid, dat geldt voor alle overheids­websites, is er niet langer een 1-op-1 koppeling tussen de norm en de verplichting. Behalve naar de website wordt nu ook gekeken naar de manier waarop de organisatie erachter omgaat met toegankelijkheid.

In de Europese web­toegankelijkheids­richtlijn [3] die de basis vormt voor het Tijdelijk besluit, is de nieuwe verplichting als volgt verwoord: "De lidstaten zorgen ervoor dat overheids­instanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken door ze waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust te maken."

De formulering stelt overheden in staat om stapsgewijs en planmatig te werken aan verbetering van de toegankelijkheid. Dat blijkt een positief effect te hebben. Bovendien komt door het woord 'toegankelijker' als vanzelf meer nadruk te liggen op wat al wél is bereikt, in plaats van wat nog niet is gelukt. Overigens zonder dat het een eenzijdig positief verhaal wordt, want de nog te verbeteren zaken worden duidelijk beschreven in de toegankelijkheids­verklaring.

Denken in 'noodzakelijke maatregelen'

Zolang niet kan worden aangetoond dat volledig aan alle eisen is voldaan zijn er maatregelen denkbaar. Heb je geen beeld van de toegankelijkheid van een website? De te nemen maatregel is een toegankelijkheid­onderzoek (laten) uitvoeren. Is er geen budget beschikbaar voor onderzoek en verbetering van de toegankelijkheid? De te nemen maatregel is het claimen van budget, liefst structureel, om aan de wettelijke verplichting te kunnen voldoen. Is er weinig betrokkenheid van het bestuur van de organisatie? Ontwikkel een beleidsplan digitale toegankelijkheid waarin concrete en haalbare doelen worden gesteld. Hebben de leden van het webteam onvoldoende kennis van toegankelijkheid? Organiseer een training. Blijkt uit het onderzoek dat nog niet aan alle eisen is voldaan? Breng per afwijking in kaart wat de oorzaak en het gevolg daarvan zijn, bepaal de te nemen maatregelen om de afwijking op te heffen en plan in wanneer de verbetering zal zijn doorgevoerd.

toegankelijkheids­verklaring

Bovenstaande is slechts een bloem­lezing uit de mogelijke maatregelen.
De maatregelen dienen te worden opgenomen in de toegankelijkheids­verklaring. Het publiceren van die eigen verklaring maakt deel uit van de wettelijke verplichting. De eigen verklaringen bieden een veel gedetailleerder beeld van de staat van de toegankelijkheid van een website dan mogelijk was onder de inmiddels achterhaalde verplichting.

Overigens moeten de eigen verklaringen voldoen aan een voorgeschreven model. Dat model vormt de basis van een online instrument dat het opstellen van een geldige toegankelijkheids­verklaringen eenvoudiger maakt: de invulassistent [4].

Afhankelijk van de vorderingen zijn voor een website vier zogenoemde nalevings­statussen mogelijk: A = voldoet volledig, B = voldoet gedeeltelijk, C = eerste maatregelen genomen en D = voldoet niet.

Bij status A is het einddoel bereikt, bij B is een organisatie in control op het onderwerp web­toegankelijkheid, bij C is er aandacht voor het onderwerp en worden de eerste maatregelen genomen en bij D is dat nog niet het geval, enkel aan de verplichting om een toegankelijkheids­verklaring te publiceren is voldaan.

Met het nemen van maatregelen kan pas worden gestopt als status A is bereikt. De andere statussen zijn stappen op weg naar A en hebben per definitie een tijdelijk karakter.

Iedereen kan bijdragen

Een belangrijke meerwaarde van de toegankelijkheids­verklaringen is dat het iedereen in staat stelt om bij te dragen aan de oplossing van het toegankelijkheids­vraagstuk, inclusief de doelgroepen voor digitale toegankelijkheid. De eigen verklaringen zijn openbaar, dus iedereen kan zich een beeld vormen over de toegankelijkheids­fase waarin een website zich bevindt. En er vervolgens iets mee doen [5].

Toezicht

toegankelijkheids­verklaringen zijn bedoeld om voor partijen in een toezicht­houdende rol de drempel zo laag mogelijk te maken. In geval van een gemeentelijke website kunnen dat de leden zijn van een gemeenteraad, want de raad heeft immers een toezicht­houdende bevoegdheid. Een raadslid kan daarbij worden ondersteund door lokale belangen­behartigers voor mensen met een functie­beperking. Verder is sprake van formeel inter­bestuurlijk toezicht (IBT). Dat wordt geregeld via de nieuwe Wet digitale overheid (Wdo) die in 2022 wordt verwacht.

Feedback­mechanisme

Tot slot is in de Europese web­toegankelijkheids­richtlijn vastgelegd dat toegankelijkheids­verklaringen een feedback­mechanisme moeten bevatten. Wie tegen een toegankelijkheids­probleem aanloopt kan dat melden bij de betreffende overheids­instantie. Die is verplicht om de indiener te informeren over de voorgang en de uitkomst van de melding. Als de indiener niet tevreden is over de reactie, of die niet op tijd ontvangt, dan kan een klacht worden ingediend. En als de klacht niet op tijd of naar tevredenheid wordt behandeld kan een klacht worden ingediend bij de ombudsman.

__________
voetnoten:

  1. Benchmark test: 1065 European websites.
    http://checkers.eiii.eu/en/benchmarking/testrunresults/a6bc0b1d-598d-4c00-af2c-a0a073124c64 [terug (1)]
  2. Zie https://twitter.com/raphderooij/status/1313169912517582848 [terug (2)]
  3. Europese web­toegankelijkheids­richtlijn 2016/2102, artikel 4.
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32016L2102#d1e800-1-1 [terug (3)]
  4. https://www.toegankelijkheidsverklaring.nl [terug (4)]
  5. De Toolkit Maak je gemeentewebsite toegankelijk van Ieder(in)
    https://iederin.nl/toolkit-maak-je-gemeentewebsite-toegankelijk/ [terug (5)]

__________

Raph de Rooij, 14 september 2020 (voor het laatst bijgewerkt op 26 augustus 2021)